P11 Akatemialle Liettuasta 4. sija
FC Viikingit ryJulkaistu: 13.03.2024 14.49

P11 Akatemialle Liettuasta 4. sija

Viikinkien vuonna 2011 syntyneiden Akatemia-joukkue osallistui 8-10.3. Liettuassa pelattuun Ateitis cupiin. Tässä joukkueen raportti turnauksesta:

Lähtö turnaukseen oli jo torstai-aamuna Helsinki-Vantaan lentoasemalta ja Vilnaan saavuttiin 1,5 tunnin lentämisen jälkeen. Kansainvälisessä turnauksessa oli mukana 12 joukkuetta seitsemästä eri maasta; Suomi, Englanti, Italia, Latvia, Liettua, Ukraina sekä Georgia.

Perjantain ensimmäinen peli oli Liettualaista Kauno Zalgirio futbalo akatemiaa vastaan. Tavalliseen tapaan emme ehkä tässä ensimmäisessä pelissä olleet parhaimmillamme ja peli päättyikin tasan 0-0. Toisessa pelissä vastaan asettui Fc ”Gori” Georgiasta ja peli päättyi meille lukemin 2-0. Päivän kolmannen pelin Ukrainalaista Fc ”Minaj-2” vastaan voitimme lukemin 3-0. Näissä molemmissa peleissä nähtiin jo selvästi parempaa pelaamista.

Toinen pelipäivä alkoi ottelulla liettulaista FA ”Benfica-Ateitis” -joukkuetta vastaan joka kaatui numeroin 7-1. Turnauksen viidennessä pelissä kohtasimme Valioliigastakin tutun Norwich Cityn. Vastustaja vei voiton niukasti 1-0, vaikka pelillisesti olimmekin mielestämme parempia. Ottelu löytyy Youtubesta, joten kiinnostuneet voivat sieltä katsoa, miten pärjäsimme englantilaisen suurseuran joukkuetta vastaan.

Voiton myötä Norwich ansaitsi itselleen lohkovoiton ja eteni sarjan finaaliin 13 pisteellä. Meidän sijoituksemme lohkossa oli toinen (10 pistettä), mikä tiesi mahdollisuutta taistella seuraavana päivänä turnauksen kolmannesta sijasta.

Pronssi-ottelussa vastaan asettui Baltijos futbalo akatemia Liettuasta. Edellisten päivien loukkaantumiset sekä tiivis pelitahti näkyi ja tuntui jaloissa. Ehkä siksi peli päättyikin liettualaisten 2-0 voittoon. Meille se tarkoitti sijoittumista turnauksen 4. sijalle. Kokonaan ilman palkintoa turnauksesta ei kuitenkaan tarvinnut palata, sillä Viikinkien Mira Säikkö palkittiin turnauksen parhaana keskikenttäpelaajana.

Saimme turnauksesta rutkasti kokemusta ja varmuutta siitä, että pystymme pelaamaan erittäin hyvin kansainvälisellä tasolla koviakin vastustajia vastaan. Jo ennestään hyvä joukkuehenki parani ja tiivistyi turnauksen myötä. Viimeistään nyt kaikki joukkueeseen tulleet uudet pelaajatkin ovat saumaton osa joukkuetta.