Seura

FC Viikingit ry on perustettu vuonna 1998, jolloin se eriytettiin 1965 perustetusta urheilun monitoimiseura Vuosaaren Viikingeistä omaksi seurakseen. Nykyään FC Viikingit on jalkapalloon ja futsaliin erikoistunut miesten, naisten sekä junioreiden seura.

Seuralla on eri ikäluokissa poika- ja tyttöjuniorijoukkueita sekä naisten kilpajoukkue. Juniori-ikäluokat osallistuvat piirin sarjoihin. Lisäksi seuralla on naisten ja miesten joukkueita useilla eri sarjatasoilla. Harjoittelu joukkueissa on ympärivuotista niin kuin otteluiden pelaaminenkin.

FC Viikinkien identiteetti on vahvasti Vuosaaressa. Harjoittelu- ja pelipaikkoina toimivat vuonna 2015 valmistunut Viikkarien Heteniityn tekonurmikenttä sekä Kartanon liikuntapuiston kentät, joten Vuosaaressa asuva voi harrastaa lähellä kotia.

Vuosaaren asukasmäärän kasvaessa myös FC Viikinkien jäsenmäärä kehittyy jatkuvasti. Pelipasseja on (31.12.2018) jo liki 800. Jäsenmäärä on yli 950.

FC Viikingit ry on seura, jossa pelaaja voi aloittaa harrastamisen tytöissä ja pojissa jo neljä-viisivuotiaana ja harrastus kantaa läpi seurassaolon ajan. Seura tarjoaa harrastamisen lisäksi myös kilpailullisemman vaihtoehdon sekä mahdollisuuden kehittyä yksilöllisesti kohti maan terävintä kärkeä. Seurassa on osaamista valmentaa tavoitteellisia pelaajia.

Seuran arvoja ovat Avoimuus, Tavoitteellisuus, Yhdenvertaisuus, Positiivisuus.. Tarkoituksena on että jalkapallon harrastaminen on hauskaa ja siihen voivat osallistua kaikki.

Myös pelaajien vanhemmat ja vapaaehtoiset toimijat ovat tervetulleita seuraan ja osallistumaan joukkueen ja seuran toimintaan. Seurassa on vapaaehtoisia aikuisia ja nuoria valmentajina, joukkueenjohtajina, rahastonhoitajina, huoltajina, turnausvastaavina tai vaikkapa varainkeruussa ja jokaisen työpanos on arvokas. Seura tarjoaa aikuisille yhteisöllisyyttä.

FC Viikingit ry on Tähtiseura ja seuralla on myös taito- ja kykykoulustatus. FC Viikingit ry on myös mukana Suomen Palloliiton seurakehitysohjelmassa ja seura on auditoitu SPL:n laatujärjestelmän mukaisesti. Seuralla on oma toimisto Vuosaaressa Mustalahdentiellä. Seuran päätoimisina työntekijöinä valmennuspäällikkö, junioripäällikkö sekä tyttövastaava huolehtivat laadukkaasta valmennustoiminnasta. Lisäksi seuralla on osa-aikainen toiminnanjohtaja sekä hallintovastaava.