Joukkue upeasti 6. Number One Cup:issa
Julkaistu: 26.03.2023 14.01

Joukkue upeasti 6. Number One Cup:issa

FC Viikinkien P12 miniAkatemia osallistui 19. - 21.3. Puolan Gdańskissa pelattuun kovatasoiseen kansainväliseen turnaukseen. Osallistujia oli isäntämaa Puolan lisäksi mm. muista pohjoismaista, Englannista ja Portugalista. Yhteensä turnaukseen osallistui 42 joukkuetta, jotka olivat jaettu 6 alkulohkoon.

Viikingit oli sijoitettu alkusarjassa E-lohkoon. Alkusarja pelattiin perjantaina ja lauantaina. Perjantai aloitettiin vahvasti, kun joukkue voitti kaikki kolme otteluaan ja oli ensimmäisen päivän jälkeen lohkoykkösiä, voitettuaan Baltyk Gdynian 2-0, Znicz Pruszków 3-0 ja Slodka Polska 1-2.

Lauantaina ensimmäisessä ottelussa vastaan tuli ennakolta yksi turnauksen voittajasuosikeista Sporting CP. Pelaajista oli aistittavissa jännitystä ottelussa ja tästä syystä he eivät saaneet irti itsestään aivan samaa peli-iloa, mitä perjantaina oli. Lopulta ottelu päättyi vastustajan 2-1 voittoon. Seuraavaksi vastaan astui Norway SA. Ottelu eteni tasaisesti, Viikkareiden johdettua ottelua kahteen otteeseen, mutta ottelu päättyi 2-2. Viimeiseen peliin jäi panoksia, sillä lohkon kaksi parasta eteni varmasti 16. parhaan joukkoon. Viimeisen ottelun englantilaista Blackburn Roverisia vastaan joukkue voitti 1-0. Täten paikka 16. parhaan joukkueen joukossa oli varmistunut ja kaikki oli mahdollista kun siirryttiin sunnuntain finaalipäivään.

Ensimmäisessä jatko-ottelussa vastaan asteli paikallinen LKS Lodz joka oli voittanut D-lohkon. Ottelu eteni tasaisesti aina loppuminuuteille asti, kunnes joukkueen turnauksen maalikuningas Max Kitururu teki tahtomaalin kulmatilanteesta. Vastustaja painoi päälle loppuun asti, mutta yhtenäinen joukkue sai pidettyä tilanteen 2-1:ssä ja loppuvihellyksen jälkeen riemu oli ylimmillään kun 8. parhaan joukkueen pääsy varmistui.

Tässä vaiheessa oli selvää, että vastassa olisi vain isojen seurojen akatemiajoukkueita, mikäli finaaliin asti joukkue haluaa yltää. Pelaajat olivat vakuuttuneita, että parasta peliä lähdetään pelaamaan kun seuraavassa ottelussa vastaan astui Everton FC. Valitettavasti tällä kertaa vastus osoittautui liian kovatasoiseksi ottelun päätyttyä vastustajalle 0-4. Lopulta Everton FC pääsi finaaliin asti, joten missään nimessä huonolle joukkueelle emme hävinneet.

Pitkään joukkue ei ehtinyt tappiota murehtimaan, sillä jo muutaman minuutin kuluttua edellisestä pelistä ottelut jatkuivat sijoista 5.-8. tanskalaista Brondby IF:ää vastaan. Joukkue oli kasannut itsensä hyvin ja voitti ottelun 1-0. Elmeri Logrénin taidokkaalla maalilla. Viimeisessä ottelussa vastaan tuli vielä italialainen Parma Calcio. Tässä vaiheessa oli pelattu jo 9 peliä kolmeen päivään ja tämä näkyi molemmista joukkueista. Ottelu olisi voinut päättyä kummalle tahansa, mutta tällä kertaa Parma voitti 2-1.

Täten FC Viikingit sijoittui turnauksessa kuudenneksi. Kun katsoo millaisia joukkueita turnauksessa oli, täytyy tästä suorituksesta olla ylpeä! Listan ulkopuolella jäi mm. Liverpoool ja Hammarby, joiden resurssit ovat toisessa tasossa.

TOP 8-joukkueet:

1. Juventus Turin
  2. Everton FC
  3. PSV Eindhoven
  4. Barca Academy
  5. Parma Calcio
  6. FC Viikingit
  7. Brondby IF
  8. Aston VIlla

Joukkueen levättyä ja nautittuaan saavutuksesta oli maanantaina vielä edessä kaksi harjoitusottelua. Näissä vastaan saimme englantilaiset Aston Villan ja Liverpoolin. Ottelu pelattiin hyvässä hengessä ilman tuomareita ja näistä jäi varmasti pelaajille upeat muistot kun saivat pelata ”Valioliiga”-joukkueita vastaan.

Paluu Suomeen tapahtui tämän jälkeen ja parin päivän levon jälkeen on taas aika keskittyä harjoitteluun ja saavuttamaan pelaajana omaa huippuaan monta kokemusta rikkaampana.

Voit seurata joukkuetta joko Instragramissa tai katsoa pelejä YouTuben kautta.

Otteluiden jälkeen joukkue ehti tutustua myös kaupungin nähtävyyksiin.

Yhteiskuva Sporting Lissabonin kanssa.