KES
P11 Akatemia, P12 Ykkönen

Viikingit - JäPS  11 - 0

Helsinki, Kartano 1 TN A

FC Viikingit miniakatemia- JäPS otteluraportti (P12 Ykkönen)

FC Viikingit miniakatemia kohtasi koleassa kevätsäässä lauantaina 2.6.2023 P12 Ykkösen ottelussa järvenpääläisen JäPS:in. Koulut oli aamulla käyty laittamassa kevätkauden osalta pakettiin, nappulakengät vaihdettu sen jälkeen jalkaan ja nokka otettu kohti Kartanon kenttää Vuosaareen.

Viikingit ottaa ottelussa 1 - 0 johdon 9. minuutin kohdalla kun Viikinkien luottopuolustajiin kuuluva ja harvemmin maaliverkkoja heiluttava Faraz Jafarian nousee upeasti harhauttaen JäPS:n puolustajia ja laukoo pallon lopulta yläkulmaan tolpan kautta sisään.

Viikinkien toinen maali syntyy Mira Säikön riistäessä pallon vasemmalla laidalla. Napakka nousu laidalta ja syöttö keskelle, johon Viikinkien Pauli Vakula tekee terävän syöksyn ja ohjaa pallon maalin alakulmaan.

Mira jatkaa vahvoja otteitaan ja vain minuutti edellisetä maalista Miran vasemman jalan kaukolaukaus napsuu tarkasti maalin takayläkulmaan ja tilanne 3 - 0 vartin pelaamisen jälkeen.

Seuraavaksi Viikinkien kulmapotku. Leevi Asikainen keskittää maalin takakulmalle, jossa takakierron tekee Mira ja painaa pallon maalin edestä sisään ja 4 - 0 Viikingeille.

25. minuutin kohdalla Viikinkien Anssi Haikala ottaa pallon keskikentän kohdalla JäPS:n pelaajalta, etenee suoraviivaisesti ylöspäin ja laukoo lopuksi terävästi pallon sisään 5 - 0 lukemiin.

Hyvän maalivireen löytänyt Anssi laittaa vielä ensimmäisen puoliajan viimeisellä sekunnilla pallon kertaalleen sisään JäPS:n maaliin. Oikealta laidalta lähtenyt "putoava lehti" maalin takayläkulmaan on näyttävä osuma. Joukkueet lähtivät tauolle Viikinkien 6 - 0 johtolukemissa.

Viikingit ei tullut kotikentälleen jarruttelemaan vaan jatkoi toisella puoliajalla samalla kaavalla kuin ensimmäiselläkin. Tuttu kuvio vasemmalta laidalta. Mira etenee ja syöttää keskelle Paulille, joka ohjaa taitavasti pallon maalin alakulmaan. Lukemat tässä vaiheessa 7 - 0.

Viikinkien 8 - 0 maali on hienon kuvion lopputulos. Leevi neppaa ensin nätisti JäPS:n puolustajan yli pallon Stefano Corsille, jonka kova matala laakapallo keskelle tulee Miralle, joka ohjaa pallon verkkoon. Samalla Miralle hatullinen maaleja täyteen.

Seuraavan maalin käy viimeistelemässä Viikinkien P12 Ykkösen tehokkain maalintekijä Stefano. Maalivahdin torjunnasta kimmonneesta pallosta on helppo siirtää Viikingit jo 9 - 0 johtoon.

65. minuutin kohdalla Leevi haastaa JäPS:n puolustajan rangaistusalueen sisällä ja puolustaja joutuu tekemään rikkeen. Pallo pilkulle ja Leevi käy itse laittamassa pilkun verkkoon ja lukemiksi 10 - 0.

Ottelun lopussa JäPS saa vaarallisen maalipaikan. Hyökkääjä ampuu terävän laukauksen mutta Viikinkien maalissa tänään lähinnä jalalla pelinrakenteluun keskittynyt Felix Blomqvist heittäytyy näyttävästi pallon tielle ja torjuu.

Aivan viimeisillä minuuteilla Viikkarit rokottaa vielä kertaalleen. Faraz ajaa yksin läpiajoon mutta JäPS:n maalivahti ottaa hienon torjunnan. Jatkopalloon pääse kuitenkin ensimmäisenä Viikinkien Olli Tuominen, joka laukoo napakasti pallon reppuun.

Ottelun lopputulos 11 - 0 Viikingeille.

Viikingit viimeisteli ottelussa tappavan tehokkaasti ja loi toki myös lukuisia maalipaikkoja. Ennen kahta viimeistä ottelukierrosta P12 Ykkösen sarjataulukko näyttää kutkuttavalta. Viikingit jatkaa tukevasti lohkonsa kakkosena ja ELL-jatkopaikka syksylle on täysin omissa käsissä kahdessa viimeisessä pelissä. JäPS on tukevasti menossa Ykköseen vaikka toki takaa pystytään vielä tulemaan ohikin.

Ottelun videotallenne alla:

Tilastot